Τι γίνεται σε περίπτωση που σας “κοροϊδέψουν” σε αγορά μέσω Internet;

Marinos 16/06/2013 0
Τι γίνεται σε περίπτωση που σας “κοροϊδέψουν” σε αγορά μέσω Internet;

Όλοι μας έχουμε αγοράσει κάτι μέσω Internet. Μάλιστα σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, οι αγορές μέσω Internet ανεβαίνουν μέρα με τη μέρα στην προτίμηση των καταναλωτών μιας και η αγορά μέσω Internet είναι γρήγορη και ξεκούραστη. Είναι όμως και ασφαλής; Ναι, τις περισσότερες φορές είναι, αλλά για κάποιους απο εμάς,  η “τύχη” μας έχει γυρίσει την πλάτη και έχουμε πέσει θύματα απάτης. Μπορούμε τελικά να κάνουμε τίποτα αν πέσουμε σε μία τέτοια παγίδα; Τί γίνεται όταν αγοράζουμε ένα προϊόν και το προϊόν αυτό δεν έρχεται; Σε αυτό και σε άλλα πολλά ερωτήματα απαντά το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών σε Ευρωπαίους καταναλωτές που  έκαναν τα ερωτήματά τους.

 

 

Αγόρασα μέσω καταλόγου ένα τραπέζι για την κουζίνα μου, αλλά μετά άλλαξα γνώμη. Μπορώ να ακυρώσω την παραγγελία;

ΝΑΙ – Έχετε προθεσμία επτά ημερών για να αλλάξετε γνώμη και να ακυρώσετε την αγορά σας . Αυτό ισχύει για κάθε αγορά εκτός καταστήματος, π.χ. μέσω τηλεφώνου, φαξ, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή Διαδικτύου. Η επταήμερη προθεσμία αρχίζει από τη στιγμή της παραλαβής των εμπορευμάτων.

Αγόρασα στο Διαδίκτυο ένα εισιτήριο για μια συναυλία των U2, αλλά τελικά δεν μπορώ να πάω. Μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου;

ΟΧΙ – Παρόλο που έχετε επτά μέρες προθεσμία για να ακυρώσετε αγορές μέσω του Διαδικτύου ή άλλων τρόπων πώλησης εξ αποστάσεως (όπως μέσω τηλεφώνου ή ταχυδρομείου), υπάρχουν εξαιρέσεις για διακοπές, ταξίδια, διαμονή και κρατήσεις για υπηρεσίες αναψυχής. Για τέτοιες αγορές μέσω Διαδικτύου, ο πωλητής δεν είναι υποχρεωμένος να σας επιστρέψει τα χρήματα αν ακυρώσετε την παραγγελία. Ωστόσο, ο ίδιος ο πωλητής μπορεί, μέσω των γενικών και ειδικών όρων που εφαρμόζει, να σας επιτρέψει να ακυρώσετε την παραγγελία σας και να πάρετε πίσω μέρος ή το σύνολο των χρημάτων σας. Διαβάστε τα ψιλά γράμματα της σύμβασης για να δείτε αν αυτό ισχύει στην περίπτωσή σας.

Αγόρασα στο Διαδίκτυο κάποια μουσικά κομμάτια που τα τηλεφόρτωσα αμέσως. Ορισμένα από αυτά δεν μου αρέσουν, αλλά τα έχω ήδη πληρώσει. Μπορώ να ζητήσω επιστροφή των χρημάτων μου γι’ αυτά; Τα αγόρασα μόλις χθες.

ΟΧΙ – Αν και δεν έχει ακόμη παρέλθει η επταήμερη περίοδος υπαναχώρησης που ισχύει για τις αγορές μέσω Διαδικτύου, όταν τηλεφορτώσατε τα κομμάτια αγοράσατε μια υπηρεσία που ήδη έχετε χρησιμοποιήσει. Δεν μπορείτε να ακυρώσετε μια υπηρεσία η οποία σας έχει ήδη παρασχεθεί με δική σας συναίνεση.

Παρέλαβα μια φωτογραφική μηχανή που αγόρασα στο Διαδίκτυο, αλλά δεν μου άρεσε. Την έχω ήδη πληρώσει. Μπορώ να τη γυρίσω πίσω και να ζητήσω να μου επιστραφούν τα χρήματα;

ΝΑΙ   – Όταν αγοράζετε ένα προϊόν μέσω του Διαδικτύου, έχετε προθεσμία επτά ημερών από την παραλαβή του για να αποφασίσετε αν θα το κρατήσετε ή όχι. Δεν χρειάζεται να δικαιολογήσετε την απόφασή σας. Ενημερώστε απλώς τον πωλητή ότι επιθυμείτε να ακυρώσετε την παραγγελία και αυτός είναι υποχρεωμένος να σας επιστρέψει τα χρήματα. Στην επιστροφή θα περιλαμβάνονται και τα έξοδα αποστολής του προϊόντος σε σας. Ωστόσο, εσείς επιβαρύνεστε με το κόστος αποστολής του ανεπιθύμητου προϊόντος στον πωλητή. Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι η νομοθεσία για τις πωλήσεις εξ αποστάσεως δεν ισχύει για ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς ή χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, μεταφορές, διαμονή, τροφοδοσία ή κρατήσεις για υπηρεσίες αναψυχής.

Παρήγγειλα ένα CD το οποίο δεν έλαβα ποτέ. Όταν επικοινώνησα με τον πωλητή, αυτός ισχυρίστηκε ότι ευθύνεται το ταχυδρομείο και όχι αυτός. Έχει δίκιο;

ΟΧΙ – Ο πωλητής είναι υπεύθυνος για την παράδοση του είδους που αγοράσατε. Αυτός οφείλει να επικοινωνήσει με την υπηρεσία παράδοσης και να αποδείξει ότι το προϊόν παραδόθηκε. Αν ο πωλητής δεν μπορεί να αποδείξει την παράδοση, οφείλει να σας ξαναστείλει το προϊόν ή να σας επιστρέψει τα χρήματα.

Πριν πέντε εβδομάδες παρήγγειλα μέσω Διαδικτύου ένα βιβλίο που είχε εξαντληθεί. Το αγόρασα για τα γενέθλια του συζύγου μου και τελικά δεν μπόρεσα να του το χαρίσω γιατί δεν το έλαβα ποτέ. Τι μπορώ να κάνω;

Αν κάποιο προϊόν που παραγγείλατε δεν παραδοθεί εντός 30 ημερών, μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία. Αν το πληρώσατε ήδη, ο πωλητής μπορεί να σας επιστρέψει τα χρήματά σας εντός 30 ημερών.

Επιδιόρθωση, αντικατάσταση, επιστροφή χρημάτων

Αγόρασα μια κιθάρα μέσω του Διαδικτύου, αλλά όταν την παρέλαβα ήταν σπασμένη. Ο πωλητής δεν θέλει να μου στείλει μια άλλη κιθάρα ή να μου επιστρέψει τα χρήματα, επειδή ισχυρίζεται ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος για το πρόβλημα, αλλά η μεταφορική εταιρεία. Έχει δίκιο;

ΟΧΙ   – Ο πωλητής είναι υπεύθυνος για την μεταφορά του είδους που αγοράσατε. Ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει την κιθάρα σας ή να σας επιστρέψει τα χρήματα. Όταν παραλαμβάνετε προϊόντα που αγοράσατε εξ αποστάσεως είναι πάντοτε σκόπιμο να ελέγχετε την κατάσταση των παραδιδόμενων προϊόντων μπροστά στο άτομο που σας τα παραδίδει. Έτσι δεν θα μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι η βλάβη επήλθε όταν το προϊόν βρισκόταν στην κατοχή σας.

Ο εκτυπωτής που αγόρασα πριν τέσσερις εβδομάδες μέσω Διαδικτύου δεν λειτουργεί πια. Τι μπορώ να κάνω;

Έχετε τα ίδια δικαιώματα ως καταναλωτής με αυτά που θα είχατε αν τον είχατε αγοράσει σε κατάστημα, δηλαδή διετή εγγύηση για καινούργια προϊόντα. Αν ο εκτυπωτής σας παρουσιάζει προβλήματα μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση, επικοινωνήστε με τον πωλητή. Αυτός οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει τον εκτυπωτή σας, ή να σας επιστρέψει τα χρήματα αν είναι αδύνατη η επισκευή ή αντικατάστασή του. Όταν περάσουν οι έξι μήνες, θα πρέπει εσείς να αποδείξετε ότι δεν ευθύνεστε για το πρόβλημα της συσκευής σας, πράγμα το οποίο μάλλον δεν είναι εύκολο.

Προϊόντα που αγόρασα μέσω Διαδικτύου δεν παραδόθηκαν ποτέ ή έφθασαν με φθορές. Τι μπορώ να κάνω;

Όταν αγοράζετε προϊόντα στο Διαδίκτυο, έχετε τα ίδια δικαιώματα που θα είχατε αν τα αγοράζατε σε κατάστημα:

-αν αγοράζετε προϊόντα και η ποιότητα δεν σας ικανοποιεί, μπορεί να έχετε δικαίωμα επισκευής, αντικατάστασης, επιστροφής των χρημάτων σας ή έκπτωσης, ανάλογα με τις περιστάσεις.

-κάθε πληροφορία για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες πρέπει να είναι ακριβής και όχι παραπλανητική. Αν σας δοθούν ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, μπορεί να έχετε δικαίωμα επιστροφής των χρημάτων σας.

Διαβάστε στον ιστότοπο του πωλητή τους γενικούς και ειδικούς όρους, καθώς και την πολιτική του όσον αφορά την επιστροφή χρημάτων. Επικοινωνήστε μαζί του για να του εξηγήσετε το πρόβλημα και να ζητήσετε λύση. Αν δεν πάρετε ικανοποιητικές απαντήσεις και ο πωλητής είναι εγκατεστημένος στην ΕΕ, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών English της χώρας σας.

Δικτυακοί τόποι δημοπρασιών

Αγόρασα σε ηλεκτρονικό πλειστηριασμό μια καφετιέρα η οποία, όμως, δεν λειτουργεί. Τι μπορώ να κάνω;

Όταν αγοράζετε ένα προϊόν από ιδιώτη, δεν έχετε δικαίωμα να ακυρώσετε την αγορά σας μετά την παράδοση, ούτε καλύπτεστε από τις νόμιμες εγγυήσεις που σας παρέχονται για τις αγορές που γίνονται από επαγγελματίες πωλητές. Στην περίπτωση αυτή, βασίζεστε μόνο στις πληροφορίες που είχατε στη διάθεσή σας κατά τη στιγμή της αγοράς. Αν το προϊόν που αγοράσατε δεν ανταποκρίνεται στη διαφήμισή του, μπορείτε να το στείλετε πίσω και να ζητήσετε να σας επιστραφούν τα χρήματα. Μη διστάζετε να υποβάλλετε στους ιδιώτες πωλητές λεπτομερείς ερωτήσεις για να αποφεύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις στη συνέχεια!

Τι δικαιώματα έχω όταν αγοράζω προϊόντα από ιστότοπο ηλεκτρονικών πλειστηριασμών;

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικών πλειστηριασμών διαφέρουν από τα διαδικτυακά καταστήματα για πολλούς λόγους:

– Όταν αγοράζετε κάποιο προϊόν σε ηλεκτρονικό πλειστηριασμό δεν προστατεύεστε πάντοτε από τη νομοθεσία για τις πωλήσεις εξ αποστάσεως Deutsch English español français italiano. Οι πλειστηριασμοί εξαιρούνται ρητά από τη συγκεκριμένη νομοθεσία της ΕΕ, αν και ορισμένες χώρες έχουν επεκτείνει τη νομοθεσία τους για τις πωλήσεις εξ αποστάσεως για να συμπεριλάβουν και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

– Όταν αγοράζετε προϊόντα από ιδιώτη και όχι από εταιρεία, όπως γίνεται συχνά στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, η συναλλαγή δεν καλύπτεται από την νομοθεσία για τους καταναλωτές. Ως “καταναλωτές” θεωρούνται οι ιδιώτες οι οποίοι αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες από πωλητή που ενεργεί στο πλαίσιο των επιχειρηματικών, εμπορικών ή επαγγελματικών του δραστηριοτήτων. Το καθεστώς των καταναλωτών είναι διαφορετικό από το καθεστώς δύο ιδιωτών που συναλλάσσονται μεταξύ τους.

-Ωστόσο, όλοι οι γνωστοί ιστότοποι ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προσφέρουν στους αγοραστές κάποιο βαθμό προστασίας καθώς και πολλές συμβουλές για ασφαλείς αγορές.

 

Ασφάλεια

Ένας πωλητής στο Διαδίκτυο μου ζητάει να δηλώσω πάρα πολλά προσωπικά στοιχεία. Μήπως θα έπρεπε να ανησυχώ;

Για να αγοράσετε προϊόντα μέσω του Διαδικτύου πρέπει να δώσετε στον πωλητή ορισμένα προσωπικά στοιχεία (συνήθως το όνομα και τη διεύθυνσή σας καθώς και τον αριθμό του τραπεζικού σας λογαριασμού). Ωστόσο, στον ιστότοπο πρέπει να υπάρχει δήλωση σχετικά με τον βαθμό προστασίας των προσωπικών σας δεδομένων. Ο ιστότοπος πρέπει να σας ζητά να δηλώσετε αν συμφωνείτε ή όχι να χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία σας για σκοπό διαφορετικό από τη σχετική συναλλαγή. Αυτό συνήθως γίνεται στην πράξη με τσεκάρισμα ενός τετραγωνιδίου στο δελτίο παραγγελίας.

   Θέλω να αγοράσω ένα πλυντήριο από έναν γερμανικό ιστότοπο, αλλά δεν βρίσκω πουθενά τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή. Είναι λογικό;

ΟΧΙ   – Ο πωλητής είναι υποχρεωμένος από τον νόμο να δίνει βασικές πληροφορίες που δημοσιεύονται στον ιστότοπο ώστε να μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του αν παρουσιαστούν προβλήματα. Στις πληροφορίες αυτές περιλαμβάνονται η επωνυμία της εταιρείας, ο αριθμός εγγραφής της στα μητρώα, η πλήρης διεύθυνση των εγκαταστάσεών της (και όχι απλώς ο αριθμός ταχυδρομικής θυρίδας), η ηλεκτρονική της διεύθυνση και το τηλέφωνό της.

Που μπορώ να απευθυνθώ για να πάρω ειδικές συμβουλές από νομικούς;

Η πύλη “Η Ευρώπη σου ” είναι η βασική πηγή πληροφοριών για τέτοια θέματα, συνεπώς, θα πρέπει να την συμβουλεύεστε για να δείτε αν καλύπτει την περίπτωσή σας. Αν θέλετε να θέσετε ένα ερώτημα σχετικά με τα δικαιώματά σας στην ΕΕ, οι ανεξάρτητοι νομικοί εμπειρογνώμονες της υπηρεσίας “Η Ευρώπη σου – Συμβουλές” μπορούν:

  • να σας παρέχουν δωρεάν και εξατομικευμένες συμβουλές στη γλώσσα σας, εντός μιας εβδομάδας
  • να σας εξηγήσουν τη νομοθεσία της ΕΕ που ισχύει στην περίπτωσή σας
  • να σας υποδείξουν πώς μπορείτε να ασκήσετε τα ευρωπαϊκά δικαιώματά σας

Η υπηρεσία “Η Ευρώπη σου – Συμβουλές” σας παρέχει επίσης συμβουλές για προβλήματα που μπορεί να συναντάτε ως καταναλωτής.